Poesian keväässä Raisa Marjamäki, Lauri Hei, Sini Silveri, Vesa Lahti ja Valoaalto!
RUNOUS
Tammikuu 2020
Titaanidisko on Sini Silverin esikoisrunoteos kirjamuodossa, 2020-lukulaista eräkirjallisuutta, teos jossa me kaikki olemme bailaamassa avonaisessa diskossa.
Maaliskuu 2020
J. H. Erkon kirjoituskilpailussa palkitun Lauri Hein esikoisteos pohtii luontoa, ihmistä ja aikaa: aikaa ennen meitä, meidän aikaamme ja aikaa meidän jälkeemme. Ajan kartoittamattomuutta kuvastaen Paperi – lalivit loppuu alusta, alkaa keskeltä, jää kesken ja palaa itseensä. Teoksen huomio tarkentuu universumitasolta yksittäiseen ihmiseen ja takaisin. Maailma tarkkailee itseään sekä teleskoopilla että mikroskoopilla. Hyväntuulisten runojen kieli on yhtä lailla kokeilevaa ja säännösteltyä kuin leikkisääkin.
Huhtikuu 2020
Palkitun ja kiitetyn runoilijan Kaarina Valoaallon uusimmassa kirjassa on runoa ja proosaa, taiteilijamuotokuvia ja kaikenkarvaista kirjallista eloa ja oloa. Valoaalto on löytäjä, joka tarkastelee maailmaa sekä ruohonjuuritasolta että kosmisesta perspektiivistä.
Elokuu 2020
Ihmeellistä käyttäytymistä on Raisa Marjamäen kolmas runokokoelma, joka on imenyt vaikutteita paikoista ja kieliolosuhteista Skotlannista Kainuuseen. Teos ihmettelee ja pyrkii todistamaan nykyisyyttä ”en ole valinnut tätä aikakautta / eikä sekään ole valinnut minua” juurettomuuden ja paikallistumisen näkökulmasta. Miten jatkuva paikan vaihtaminen vaikuttaa kokemukseen ympäristön tilasta? Miten kotimaasta voi kirjoittaa? Onko ilmastonmuutos erilainen eri kielillä? Säännöllistä rytmiä hyödyntävät runot eivät pura, räjäytä tai riko. Pikemminkin ne saattavat yhteen erillään pidettyjä ilmiöitä ja tarkastelevat mahdollisimman kokonaisvaltaisesti ihmisen kummallista, usein karmivaa ja ajoittain käsittämättömän kaunista käytöstä. ”luin tänään jostain että / ulostamme juomaveteen”
Toukokuu 2020
Runoilija Vesa Lahden neljäs, inhimillinen ja viisas runoteos koostuu kolmesta osiosta. Ensimmäinen kaareutuu elliptisesti liikkuen myyttisen ja riimumaisen poetiikan maisemissa. Toinen osio sisältää lyhyitä impressionistisia kuvia välittömästä ympäristöstä ja vuorokauden ajoista. Kolmas rakentuu lämpimästä, intiimiä läheisyyttä muodostavasta säeperusteisesta puhunnasta, joka kokoaa ja päättää teoksesta hahmottuvan kertomuksen.