Ale!

Käsialoja

Karri Kokko

Käsialoja esittelee Karri Kokon aseemista kirjoitusta ja muuta visuaalista runoutta.

Kokeellisista ja käsitteellisistä teoksistaan tunnettu runoilija palasi kirjoittamisen juurille ja ryhtyi kirjoittamaan käsin. Osa valikoiman runoista on kirjoitettu paperille ja osa tabletin ruudulle. Runoissa näkyy, että kirjoittaminen on fyysinen ele ja ilmaisee muutakin kuin sanoihin ja lauseisiin kertyneitä merkityksiä ja sisältöjä. Käsialoja on paitsi silmän myös käden runoutta.

Valikoima sisältää myös kaksi esseetä, jotka avaavat visuaalisen runouden perusteita ja käytäntöjä. Riikka Ala-Hakula on kirjallisuudentutkija ja valmistelee väitöskirjaa aseemisesta kirjoituksesta. Katja Matikainen on runoudesta ja viivan filosofiasta kiinnostunut kuvataidekriitikko.

Karri Kokko: Käsialoja
Kannen kuva: Karri Kokko
Graafinen suunnittelu:
Olli-Pekka Tennilä
ISBN 978-952-305-132-4
Luokitus 82.2
Lokakuu 2020

29,00 

“Vapaa viiva tuo esiin näköaloja, joihin tavanomainen aakkosiin ja kielioppiin sidottu kirjoittaminen ei yllä.”

Karri Kokko

Karri Kokko (s. 1955) on helsinkiläinen runoilija ja toimittaja, jonka teoksia kuvaavat hyvin sanat “kokeellisuus” ja “käsitteellisyys”. Kokko julkaisi esikoisrunokokoelmansa Uno Boy vuonna 1982. Sitä seuranneen pitkän hiljaisuuden rikkoi vuonna 2005 poEsiassa ilmestynyt kollaasiteos Varjofinlandia. Toinen poEsiassa julkaistu kokoelma on Vapaat kädet (2007). (lisää…)

Arvosteluja

“Käsialoja on hieno raapaisu syvään ja laajaan aihekenttään. Sen esseet saavat ajattelemaan sosiaalista ja alitajuista mieltä, ja sen syviä yhteyksiä luonnon virtaavaan merkityskirjoon.”
“Käsialoja esittää aseemisen kirjoituksen teoriaa ja käytäntöjä onnistuneesti. ”
“Yksi Käsialojen ehdottomista vahvuuksista on tapa, jolla se esittää vakavia pohdintoja kielestä ja runoudesta ja näiden kahden suhteesta toisiinsa. Teos asettaa filosofiset kysymyksensä välittömästi lukijan nähtäville, mutta ei tee sitä näitä kysymyksiä mystifioiden. Runon kokeminen on teoksessa teoriaa ensisijaisempaa.”